top of page

Elektrikli Araç Şarj İstasyonları için Kablo Seçim Rehberi

  • 11 Haz 2024
  • 2 dakikada okunur

Güncelleme tarihi: 16 May

Güvenli ve Verimli Kablo Kullanımı

Elektrikli araç şarj istasyonlarının kurulumu sırasında doğru kablo seçimi, hem güvenlik hem de maliyet açısından kritik öneme sahiptir. Yanlış kablo seçimi, gereksiz maliyetlerin yanı sıra güvenlik sorunlarına da yol açabilir. Bu blog yazısında, belirli güç seviyeleri için doğru kablo kesitlerini ve maksimum kullanılabilir mesafeleri ele alacağız. Amacımız, güvenli ve verimli bir şekilde elektrikli araç şarj istasyonlarını çalıştırmak ve kaynakları optimum şekilde kullanmaktır.

Gerilim Düşümü Nedir ve Neden Önemlidir?

Gerilim düşümü, bir elektrik devresinde yük akarken kablo boyunca meydana gelen voltaj kaybıdır. Bu kayıp, kablo direnci ve akımın büyüklüğüne bağlıdır. Gerilim düşümünü minimumda tutmak, sistemin verimliliğini ve güvenliğini sağlar. Genellikle %3-5 arasındaki gerilim düşümü kabul edilebilir seviyelerdir.


Monofaze 220V, 7 kW için Kablo Seçimi

Önerilen Kablo Kesiti: 3x6 mm²

Maksimum Mesafe: 34 metre

Neden Bu Kablo Kesiti?

• Gerilim Düşümü: Kabul edilebilir %3 sınırında kalmaktadır.

• Güvenlik: Bakır kablo bu mesafelerde yüksek akımı güvenli şekilde taşıyabilir.

• Maliyet: Gereksiz yüksek kesitli kablo kullanımından kaçınılır, maliyetler düşürülür.


Trifaze 11 kW için Kablo Seçimi

Önerilen Kablo Kesiti: 5x4 mm²

Maksimum Mesafe: 80-90 metre




Neden Bu Kablo Kesiti?

• Gerilim Düşümü: %3 sınırında kalmaktadır.

• Güvenlik: Uygun kesit, aşırı ısınmayı ve gerilim kaybını önler.

• Maliyet: Daha kalın kablolara gerek kalmadan optimum performans sağlar.


Trifaze 22 kW için Kablo Seçimi

Önerilen Kablo Kesiti: 5x6 mm²

Maksimum Mesafe: 60-70 metre



Neden Bu Kablo Kesiti?

• Gerilim Düşümü: %3 sınırında kalmaktadır.

• Güvenlik: Yüksek güç taleplerini güvenli şekilde karşılar.

• Maliyet: Gereksiz kablo masraflarını azaltır.

Sonuç

Elektrikli araç şarj istasyonlarında doğru kablo seçimi, hem güvenliği sağlamak hem de maliyetleri optimize etmek açısından çok önemlidir. Yukarıda belirttiğimiz kablo kesitleri ve maksimum mesafeler, kaynakların verimli kullanımı için iyi bir rehberdir. Gereksiz yere daha yüksek kesitli kablolar kullanmak, maliyetleri artırmanın yanı sıra, kaynak israfına da yol açar. Bu yüzden, gerilim düşümü hesaplarını doğru yaparak ve kabul edilebilir sınırlar içinde kalarak, güvenli ve maliyet-etkin bir şarj istasyonu kurulumu yapabilirsiniz.

Bu bilgiler ışığında, elektrik teknisyenlerinin ve okuyucuların doğru kararlar alarak, kaynakları verimli kullanmaları ve güvenli bir şarj altyapısı oluşturmaları mümkün olacaktır.

2 Kommentare


Merhaba, kabaca ölçtüğüm kadarıyla elektrik saatinden, aracımı bıraktığım kapalı otoparkıma mesafem biraz uzun. Tahminim 85 metre civarında bir kablo gerekiyor ve sanıyorum bu sağlıksız bir yöntem. Alternatif önerileriniz var mıdır?

Bearbeitet
Gefällt mir
Antwort an

Merhaba Gökhan Bey,

Paylaştığınız yaklaşık 85 metrelik mesafe için, trifaze 11 kW (3×16A) bir şarj cihazında 5x4 mm² bakır kablo güvenli şekilde kullanılabilir. Bizim blog yazımızda yaptığımız hesaplama formülü olan 2 × L yaklaşımı, aslında tek fazlı sistemlerde kullanılır. Trifaze sistemlerde ise daha doğru olan formül √3 × L şeklindedir.

Ancak bu fark, kablo kesitini belirlerken güvenlik payı oluşturur, yani 70 metre olarak çıkan hesap aslında daha güvenli tarafta kalır. Doğru formülle yapılan hesapta, 5x4 mm² kablonun yaklaşık 85 metreye kadar %3’lük gerilim düşümü sınırını aşmadan kullanılabileceği görülür. Yani sizin senaryonuz için de bu kesit yeterlidir.

Eğer ileride 22 kW gibi daha yüksek güçlü bir şarj cihazı kullanmayı düşünüyorsanız, ilk etapta 5x6 mm² tercih etmek daha doğru olur. Ama şu anki ihtiyacınız…

Gefällt mir
bottom of page